Εθνικό Μητρώο Φορέων Ιδιωτικού Τομέα Μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα που παρέχουν υπηρεσίες Κοινωνικής Φροντίδας
Ειδικό Μητρώο Εθελοντικών μη Κυβερνητικών Οργανώσεων

Τρίτη, 1 Δεκεμβρίου 2009

Ειδική αγωγή - ανειδίκευτες πολιτικές

Καταργούνται τα ειδικά προσόντα διορισμού-μαύρα χάλια η δευτεροβάθμια ειδική αγωγή.
Απαξιώνονται οι ειδικοί παιδαγωγοί.


Το έλλειμμα σοβαρής, μελετημένης πολιτικής στον ευαίσθητο χώρο της ειδικής αγωγής-εκπαίδευσης είναι εξόφθαλμο. Οι πρώτες εξαγγελίες και παρεμβάσεις της νεοεκλεγείσας κυβέρνησης, όχι μόνο δεν το αντιμετωπίζουν, αλλά – δυστυχώς – μοιάζουν πεισματικά να το αναπαράγουν.
Η πραγματικότητα του ελλείμματος σε αριθμούς έχει ως εξής : Το 90% των παιδιών με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην χώρα μας, δεν ολοκληρώνουν την βασική εκπαίδευση.
Οι ούτως ή άλλως λίγες σε αριθμό Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής (ΣΜΕΑ), στο συντριπτικό ποσοστό τους (90%) βρίσκονται στον χώρο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, μόλις μία στις δέκα είναι στον χώρο της δευτεροβάθμιας. Το οποίον σαφώς παραπέμπει σε μια πολιτική λογική “χαμηλών προσδοκιών” έναντι των παιδιών με αναπηρία, που αντιλαμβάνεται ως επαρκή την φοίτησή τους στο δημοτικό σχολείο.
Άλλωστε, 250 όλοι και όλοι είναι οι πλήρως εξειδικευμένοι στην Ειδική Αγωγή (Ε.Α.) καθηγητές μέσης εκπαίδευσης στην χώρα μας, ενώ οι έχοντες μετάσχει έστω σε στοιχειώδεις περί Ε.Α. επιμορφώσεις δεν ξεπερνούν το 7% του συνόλου του εκπαιδευτικού προσωπικού. Μαύρα χάλια...
Και τι κάνει η πολιτεία γιά αυτά; Τίποτε άλλο από το να τα αναπαράγει με κάθε τρόπο. Καταρχάς, προχωρώντας σε διορισμούς μέσω ΑΣΕΠ με εξειδικευμένα κριτήρια Ε.Α. (μεταπτυχιακούς τίτλους κ.ο.κ.) μόνο για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και αγνοώντας τα γιά την δευτεροβάθμια! Και στην συνέχεια- με απόφαση της νέας υπουργού παιδείας- τερματίζοντας την δυνατότητα διορισμού μέσω των πινάκων αναπληρωτών που κάθε χρόνο λίγο πριν τα Χριστούγεννα τροφοδοτούσε τις ΣΜΕΑ με εξειδικευμένο (και μόνο) προσωπικό, και κάλυπτε κάποια από τα τεράστια κενά.
Η τελευταία εξέλιξη, αποτέλεσε προϊόν της ανάγκης να διασφαλιστεί το αδιάβλητο και αξιοκρατικό των προσλήψεων στην εκπαίδευση. Ομως, σε ότι αφορά τον χώρο της Ειδικής Αγωγής, απειλεί δυστυχώς να επιφέρει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα, όπως αμέσως παρακάτω ολίγον αναλυτικότερα θα εξηγήσουμε : Η κατάργηση των πινάκων αναπληρωτών, στην πράξη σημαίνει ότι τα επιστημονικά προσόντα που εξειδικευμένα αφορούν την Ειδική Αγωγή θα προσμετρώνται πλέον ως ισοδύναμα με τα όποια...γενικά προσόντα. Τούτο διότι οι ΣΜΕΑ της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα αντλούν πλέον προσωπικό μέσω των διαγωνισμών ΑΣΕΠ Γενικής Αγωγής.
Δηλαδή – για παράδειγμα – ένας φιλόλογος που έγραψε 90% στα αρχαία ελληνικά αλλά δεν γνωρίζει διόλου Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, θα προτιμάται έναντι ενός χειρότερου στα αρχαία συνυποψηφίου του που όμως διαθέτει εξειδικευμένες γνώσεις (και πτυχία) Ειδικής Αγωγής γιά το αντικείμενο της κώφωσης, γιά διορισμό σε σχολείο με κωφούς μαθητές! Υπό την ίδια έννοια, αριστεύσαντες στα μαθηματικά μαθηματικοί θα μπορούν να επιλεγούν για να διδάξουν σε σχολείο με τυφλούς μαθητές χωρίς να γνωρίζουν γραφή Braille, ή φυσικοί να διδάξουν παιδιά με αυτισμό χωρίς την απειροελάχιστη περί τον αυτισμό εξειδίκευση.
Πρόκειται περί εφαρμογής στην πράξη της λογικής του παραλόγου, που στο όνομα μιάς γενικευμένου τύπου αξιοκρατίας, ισοπεδώνει την αξία των σχετικών με την Ε.Α. τίτλων σπουδών. Ενας ειδικός παιδαγωγός που διαθέτει ένα τουλάχιστον μεταπτυχιακό στην Ε.Α., καλείται πλέον εάν θέλει να διεκδικήσει διορισμό με καλές πιθανότητες, να επενδύσει στην φροντιστηριακή επιμόρφωση-προετοιμασία γιά την συμμετοχή στον διαγωνισμό ΑΣΕΠ, αντί να προσπαθήσει να εξελίξει τους επιστημονικούς τίτλους του.
Το διαλεκτικό αντίθετο των σχετικών με την “αναγκαιότητα επένδυσης στην γνώση” κυβερνητικών εξαγγελιών. Αντί επιλόγου : Η έννοια της αξιοκρατίας επ’ ουδενί δεν μπορεί να σημαίνει γενικευμένη ... ισοπέδωση προς τα κάτω.
Ειδικότερα σε ότι αφορά την Ειδική Αγωγή – Εκπαίδευση και δη την δευτεροβάθμια που βρίσκεται – κυριολεκτικά – σε μαύρα χάλια, θα έπρεπε να σημαίνει το ακριβώς αντίθετο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: